Artykuł ten stanowi początek serii czterech artykułów dotyczących zarządzania Vuca.
V =volatility (zmienność, ulotność)
Charakterystyka: Wyzwanie stanowią szybkie zmiany przebiegające w sposób chaotyczny, uniemożliwiające określenie jakichkolwiek trendów lub znalezienie wzorców postępowania.
Jak radzić sobie ze zmiennością. Według Vuca sposobem na to jest wizja
Vision (Wizja).
Zamiast szczegółowych planów warto zadbać o wizję firmy lub wizję konkretnego przedsięwzięcia (np. wizję wejścia na nowy rynek), czyli opis stanu docelowego. Wizja taka pozwala na wyznaczenie kierunku w warunkach zmienności i jest dla menedżerów latarnią morską w czasie burzy. https://zmiana.edu.pl/4-sposoby-zarzadzanie-swiecie-vuca/
Wizja stanowi pewien obraz firmy i jej docelowej pozycji na rynku. Jest zestawem dążeń i aspiracji związanych z działalnością przedsiębiorstwa, pewnym wyobrażeniem przyszłości powstałym na podstawie wyników różnego rodzaju analiz oraz własnej wyobraźni menedżera. Wizja powinna pokazywać możliwe do osiągnięcia wyniki i kierunki, do których przedsiębiorstwo ma zmierzać, aby zająć upragnioną pozycję w przyszłości
Zarządzanie strategiczne przedsiębiorstwem. Autorzy: Drążek Zygmunt, Niemczynowicz Benedykt
Pomysłem na przedstawienie wizji firmy będzie zebranie inspiracji i wskazanie na kim chcielibyśmy się wzorować. Prezentacje dotyczące inspiracji i samej misji firmy były przedmiotem warsztatów podczas narady 22.12.20
Skrajne bieguny: Allegro i Konkret
Zaczynając od ogółu. Chciałbym pokazać najpierw dwa skrajne bieguny, który tworzą wizje. Pierwszym jest platforma e commerce. Tutaj jako przykład-inspiracja posłuży nam Allegro. Drugim tradycyjna firma handlowa oparta o akwizycję jako przykład posłuży Konkret. Jeden biegun to e-commerce. Drugi tradycyjne b2b
Celowo zostały zestawione ze sobą skrajnie odmienne firmy. Jedyna cecha wspólna to koncentracja na krajowym rynku. Allegro pozyskuje klientów przez Internet: SEM,SEO, content marketing, social media. Konkret w zasadzie tylko dzięki tradycyjnej akwizycji realizowanej przez przedstawicieli handlowych.
Allegro koncentruje się na produktach, których bardzo wiele ma na swojej platformie. Konkret na wąskim portfolio specjalistycznych mebli medycznych skierowanych tylko do szpitali. Dla Konkretu kluczowe są relacje dla Allegro produkty.
Allegro.pl
Inspiracje dla nas: pozyskiwanie zapytań, widoczna cena, lokalny rynek, platforma, koncentracja na produkcie, współpraca z funduszami, ux
Platforma e-commerce
https://pl.wikipedia.org/wiki/Allegro_(strona_internetowa)
Konkret
Inspiracje dla nas: praca na specjalistycznym rynku, zarządzanie zapytaniami-projektami, zarządzanie przetargami, zarządzanie relacjami, magazyn, serwis.
Organizacja i infrastruktura tradycyjnej firmy handlowo usługowej. Dobre branżowe praktyki.
Podsumowanie wizja. Podstawowe założenia. Wizja stanowi połączenie Platformy e-commerce i tradycyjnej firmy handlowo usługowej B2B z własnym magazynem serwisem, infrastrukturą i systemem zarządzania dostosowanym do obsługi organizacji publicznych i prywatnych.
Data is the new oil czyli ciąg dalszy inspiracji.
Kolejną polską firmą, która odniosła sukces. Tym razem nie tylko na rynku lokalnym jest brand24.pl https://pl.wikipedia.org/wiki/Brand24. W moim odczuciu firma ta ma jedną ważną cechę wspólną z tradycyjną firmą handlową w branży medycznej. Podobnie jak Konkret kreuje wizerunek eksperta, ale dzieli się tą wiedzą w sposób bliższy mojej wizji czyli wykorzystując nowoczesne środki przekazu. Konkret podczas osobistych wizyt handlowców. Innymi firmami, które wykorzystują dane w taki sposób są omówione na warsztatach Omnioxy.pl i Clevell.ai stanowiące przykład jasno stworzonego (łatwego do zakomunikowania inwestorom) modelu biznesowego. Firma, która w umiejętny sposób łączy pracę na rynku tradycyjnym (sklepy stacjonarne) i internetowym to 8a.pl i stanowi doskonały wzór jeśli chodzi o tworzenie treści jako ekspert, a w tym przypadku można śmiało powiedzieć nawet tworzenie kultury w tym marketing pracodawcy na najwyższym poziomie.
Dla wszystkich firm wymienionych powyżej charakterystyczne jest tworzenie treści, które chciałbym żeby w przyszłości stanowiło dla nas podstawę marketingu.
Brand 24
Inspiracje dla nas: ekspert dzielący się wiedzą i pozyskując w ten sposób klientów.
Źródło wiarygodnych informacji na temat rozwiązań sprzętowych dla profesjonalistów.
Reasumując wizja firmy opiera się na trzech filarach i odpowiada na pytanie kim chcemy być:
Chcemy być platformą e commerce dla organizacji publicznych i prywatnych.
Budować organizację i infrastrukturę tradycyjnej firmy handlowo usługowej.
Stanowić źródło wiarygodnych informacji.